Fairtradeintervju med Peter

 

 

Fairtrade-banner

 

 

 

Hur jobbar FF Profilreklam med Fairtrade-certifierade profilprodukter?

Vi har under flera år jobbat aktivt med att erbjuda våra kunder Fairtrade certifierade produkter och har även en egen licens för profilgodis som tillverkas i Spanien av Fairtrade-certifierade och ekologiska råvaror.

Utöver dem arbetar vi med bland annat Switcher och Neutral, två leverantörer av profilkläder med breda Fairtrade sortiment. Dessa två är nog de största aktörerna inom Fairtrade i vår bransch sett till utbudet av profilklädesplagg. Vi har nu i dagarna också fått in det nya märket Cottover i vårt sortiment. Cottover är en ny aktör på marknaden med plagg som är både Fairtrade- Gots- och Oekotex certifierade samt Svanenmärkta.
Utöver dessa kan vi även erbjuda Fairtrade-certifierade giveaways i form av bl.a. hudvårdsprodukter samt handdukar, förkläden, badrockar, godis, pepparkakor med mera.

 

Eftersom Fairtrade berör våra produkters råmaterial i exempelvis ett profilplagg så är det certifikatet alltid viktigt.

Utöver Fairtrade önskar vi också fler certifieringar hos våra leverantörer. Då tänker vi främst på certifieringar av själva tillverkningen och leveransen av profilplaggen i sig. Allt ifrån infärgning av tygerna till frakten av de färdiga plaggen.

Exempel på ytterligare certifikat vi arbetar med är EU Blomman, GOTS och SA 8000. De fungerar som komplement till Fairtrade certifieringen i och med att de berör en senare del av tillverkningskedjan. Ju fler komplementerande certifikat desto högre status får plaggen hos oss och därmed ökar vår vilja att rekommendera dem till våra kunder.

 

 

Hur kom det sig att ni skaffade en egen certifiering & hur gick det till?

I och med att det inte fanns någon leverantör i vår bransch på den svenska marknaden som erbjöd något bredare sortiment av certifierat godis så sökte vi aktivt på mässor runt om i Europa efter producenter som kunde erbjuda detta. Vi lyckades till slut hitta tillverkaren Caramello Cerdan från Spanien, en av de få leverantörer som gör godis med ekologiska smaksättare och Fairtrade-certifierat socker. Och oss veterligen finns det fortfarande ännu ingen leverantör eller återförsäljare inom vår bransch som har tagit upp det sortimentet.  

 

 

FF Profilreklam har alltså själva registrerat en licens i Sverige?

Ja, vi står som certifikatägare på godiset i Sverige. Caramello Cerdan som tillverkar godiset har en licens i Spanien och vi har en här i Sverige. På så sätt har godiset två betalda licenser vilket ger ett extra klirr i kassan till Fairtrades organisation.

För den goda sakens skull ville vi inte använda oss av deras Spanska certifikat utan har därför betalat för ett eget här i Sverige. Vi ville inte åka snålskjuts på någon annans certifikat när vi faktiskt kunde registrera det själva. Detta faktum är det många av våra kunder som uppskattar.

 

 

Varför just fairtrade?

Det är den certifieringen som är överlägset mest känd bland de produkter som finns tillgängliga i vårt sortiment och för närvarande vi upplever den organisationen som den mest demokratiskt uppbyggda. Det är en icke vinstdrivande organisation som arbetar med att förbättra arbetsmiljön och levnadsstandarden lokalt för producenter, både genom att se till att odlarna får tillräckligt bra betalt men också genom att de genomför sociala projekt runtom kring i producenternas närmiljö. Det kan till exempel vara att de bygger en skola eller annan gemensam byggnad alternativt att de på något annat sätt stärker lokalsamhället runt odlingarna.

Fairtrade gör helt enkelt en konkret skillnad för de bönder som odlar vad det nu än är, livsmedel eller bomull – en skillnad som gör att de får en mer dräglig arbetsmiljö och tillvaro.

Det tycker vi är en väldigt viktig parameter.

 

fairtrade-wordmap

 

 

Vilka är de fyra största fairtrade kunderna som FF har idag?

Det varierar lite över tid men generellt sett är det de fackliga organisationerna och bland annat Socialdemokraterna som är de största kunderna. Men vi har även ÅF som en stor kund när det gäller godis framför allt.

Vi försöker dock så mycket som möjligt styra våra kunder till att de skall köpa Fairtrade-certifierade produkter och förstås även andra typer av certifieringar där det är möjligt. Många av våra kunder arbetar aktivt med CSR och då kan man ju egentligen inte välja annat. De måste köpa Fairtrade certifierade plagg för att följa de egna interna riktlinjerna. Det blir vår uppgift att informera våra kunder om att dessa plagg och produkter finns och det blir kundens uppgift att investera i dem för att vara konsekventa sina värderingar och beslut om att satsa på hållbarhets- och CSR arbete i praktiken.fairtrade400

 

 

 

Typiska kunder kan vara ett tekniskt konsultföretag som i exemplet med ÅF eller Sweco som har ett allmänt högt miljötänk i sin verksamhet eller en matgrossist som har ett etablerat ekologiskt tänk, det kan vara ett hotell som jobbar med hållbarhetsfrågor som köper in profilkläder till sin personal, förkläden, choklad eller annat för att manifestera sina värderingar genom ett konkret agerande. Till exempel budfirman Miljöbud, som oss veterligen är den enda Svanen-märkta budfirman i branschen, väljer att använda sig av certifierade profilklädesplagg så långt det bara går.

Detta ser vi som en av våra styrkor, att vi kan hjälpa dem och alla andra företag genom att satsa på att etablera den bredd vi har inom vårt miljösortiment. Det är inte alltid som marknadsavdelningen har möjlighet att efterfölja ett ledningsbeslut gällande CSR frågor, men vi kan åtminstonde hjälpa dem att göra det när det gäller profilkläder och giveaways.

 

 

Peter Persson
VD FF Profilreklam AB

 

FF logo liggande                                       

 

FF_profilreklam_fairtradecertifikat