Våra kataloger - inspiration, favoriter och julklappar sedan 1990-talet
- FF Profilreklam
- 8 apr.
- 2 min läsning
Varför vi fortfarande trycker kataloger
Vi får ibland frågan – ”Behövs verkligen en tryckt katalog idag?” Det är en relevant fundering, särskilt med tanke på miljön. Även vi har ställt oss den frågan.
Men när vi genomförde en kundundersökning för något år sedan fick vi ett tydligt svar: majoriteten av våra kunder vill ha kvar våra tryckta kataloger.
Det fysiska formatet uppskattas – det är lätt att bläddra, inspireras och visa vidare till kollegor. Många upplever att det är enklare att få överblick och planera
inköp när man har något konkret i handen. Samtidigt är det viktigt för oss att göra hållbara val, och därför trycker vi våra kataloger i begränsad upplaga och med så miljövänliga alternativ som möjligt.
Så länge katalogen efterfrågas – och används – kommer vi fortsätta producera den. Med samma omsorg om innehåll, inspiration och kvalitet.
Våra första kataloger – och starten på en tradition
Redan i början av 1990-talet började vi ta fram egna kataloger till våra kunder. De såg förstås annorlunda ut jämfört med dagens upplagor, men syftet var detsamma –
att lyfta fram ett urval av produkter på ett inspirerande och lättillgängligt sätt.
Den äldsta katalogen vi har kvar i fysisk form är från 2006 – vår allra första julkatalog under namnet Jul och Profil.
Det var ett 32-sidigt magasin där storsäljaren blev den klassiska ljusstaken Nordic Light från Design House Stockholm. En produkt som, kul nog, fortfarande finns med i vårt sortiment idag.
Vid den här tiden satt vi på Rosengatan 4 i Stockholm, och Jul och Profil gavs ut i två år innan vi bytte namn till Julmagasinet, ett namn som levde kvar ända fram till 2022.

Ny design – men samma julstämning
De två senaste åren har julkatalogen fått ett nytt utseende och namn – nu går den under samma titel som vår huvudkatalog, Profilkatalogen, men med tillägget Julklappar.
Innehållet har blivit ännu mer omfattande och inspirerande – 2024 års utgåva fyllde hela 120 sidor med julklappar för alla smaker. Som vanligt med stort fokus på hållbara och miljövänliga val, något som blivit en självklar del av vårt erbjudande.
Gåvokorten – en modern klassiker
Ett populärt tillskott i vårt julsortiment är gåvokorten, som gjorde sitt intåg runt 2012 och slog igenom stort omkring 2015. Ett enkelt och uppskattat sätt att ge bort något fint där mottagaren själv väljer sin favorit.
Men – vi märker att efterfrågan på klassiska fysiska julklappar ökar igen, vilket gör vårt magasin till en extra värdefull källa till inspiration.
Tillsammans blir vi starkare
Sedan 2015 är vi även en del av Kataloggruppen – ett samarbete mellan kollegor i branschen där vi producerar en gemensam katalog med personliga omslag för varje företag.
Innehållet är detsamma – fyllt med allt från fritidsartiklar och profilkläder till teknik, kontor, hem & inredning, väskor och godis.
Vår version heter helt enkelt Profilkatalogen, och 2024 års upplaga landade på 172 sidor. Ett riktigt kraftpaket med något för alla!
I skrivande stund landar Profilkatalogen för 2025 i våra kunders brevlådor. På vår hemsida kan ni fylla i er adress om ni önskar ett eget exemplar av Profilkatalogen. Här kan ni även bläddra i katalogen online: Våra kataloger

Comments