Varför Profilreklam?
Att synas i vardagen är avgörande för att bygga starka varumärken - och profilprodukter spelar fortfarande en viktig roll bland marknadsföringskanalerna.
Enligt undersökningen The Power of Product Media (våren 2023) lägger 55 % av svenska konsumenter märke till profilprodukter minst någon gång per vecka - och 27 % gör det varje dag. Det gör profilprodukter till en av de mest frekvent exponerade marknadsföringskanalerna i människors vardag.

Profilprodukter uppskattas inte bara – de används också länge. Hela 71 % uppger att de behåller den profilprodukt de tagit emot. Bland de produkter som toppar listan finns pennan, följt av paraplyer,
T-shirts/tröjor och muggar - alla exempel på tydliga budskapsbärare i vardagen.
Undersökningen visar också att profilprodukter uppfattas som personliga, användbara och trovärdiga - vilket gör att de ofta används om och om igen.

Samtidigt ökar intresset för certifieringar och spårbarhet. På frågan ”Hur viktig är hållbarhetsaspekten vid inköp av profilprodukter?” svarade 43 % att det är mycket viktigt - en andel som ökar för varje år. Det visar att konsumenter i allt högre grad förväntar sig tydlig information om hur produkter är tillverkade och vilka märkningar som finns.
Sammanfattningsvis: Profilprodukter är en långvarig och effektiv budskapsbärare som många möter ofta och gärna behåller – och som i allt högre grad förväntas uppfylla tydliga krav på certifiering och kvalitet.


