top of page

Varför Profilreklam?

Att synas i vardagen är avgörande för att bygga starka varumärken - och profilprodukter spelar fortfarande en viktig roll bland marknadsföringskanalerna.

Enligt undersökningen The Power of Product Media (våren 2023) lägger 55 % av svenska konsumenter märke till profilprodukter minst någon gång per vecka - och 27 % gör det varje dag. Det gör profilprodukter till en av de mest frekvent exponerade marknadsföringskanalerna i människors vardag.

Profilpenna med tryck

Profilprodukter uppskattas inte bara – de används också länge. Hela 71 % uppger att de behåller den profilprodukt de tagit emot. Bland de produkter som toppar listan finns pennan, följt av paraplyer,

T-shirts/tröjor och muggar - alla exempel på tydliga budskapsbärare i vardagen.

Undersökningen visar också att profilprodukter uppfattas som personliga, användbara och trovärdiga - vilket gör att de ofta används om och om igen.

Paraply med logga

Samtidigt ökar intresset för certifieringar och spårbarhet. På frågan ”Hur viktig är hållbarhetsaspekten vid inköp av profilprodukter?” svarade 43 % att det är mycket viktigt - en andel som ökar för varje år. Det visar att konsumenter i allt högre grad förväntar sig tydlig information om hur produkter är tillverkade och vilka märkningar som finns.

Sammanfattningsvis: Profilprodukter är en långvarig och effektiv budskapsbärare som många möter ofta och gärna behåller – och som i allt högre grad förväntas uppfylla tydliga krav på certifiering och kvalitet.

Tygkasse med tryck
T-shirt med tryck
Mugg med tryck
bottom of page